Kérdésként érkezett: állattartási probléma miatt bejelentést tettem a helyi jegyzőnél, de nem kaptam a meghozott döntésből példányt, jogszerűen járt-e el a jegyző?
Egy hatósági eljárásban a meghozott döntésből az ügyfél kap elsősorban példányt, illetve az akire nézve a döntés kötelezést ír elő. A bejelentő alapjáraton nem minősül ügyfélnek, mert az eljárási kódex 2018-as újrakodifikálása során jelentősen szűkítették ezt a fogalmat, amellyel a bejelentőt kizárták ezzel. Van egy másik jogszabály, a panasztörvény, amely alapján a bejelentéstől számított 30 napon belül a megtett intézkedésekről tájékoztatást kell nyújtani, de ez sok esetben sajnos kimerül néhány semmitmondó sor kíséretében.
Mit tanácsolunk? Az állatvédelmi törvény 48. § (1) szakasza szerint: “Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény szerinti azon civil szervezeteket, amelyek tevékenysége az állatok védelmére irányul, az állatvédelmi jogszabályok megsértése miatt általuk kezdeményezett hatósági eljárásokban az ügyfél jogállása illeti meg.”
Vagyis ha a bejelentő nem magánszemély, hanem civil állatvédő szervezet, úgy ügyfélnek minősül, a legfontosabb következményével: ügyféli jogokat kap (pl. nyilatkozattételi jog, iratbetekintési jog, a döntés közléséhez való jog, jogorvoslathoz való jog). Vagyis a bejelentő civil szervezetnek kötelező a meghozott hatósági döntésből egy példányt elpostázni és amennyiben az “nem tetsző” intézkedést takar, úgy ellene jogorvoslattal élhetnek. Az ilyen döntésközlés elmulasztása törvénysértő, miatta a kormányhivatalnál lehet panaszt tenni.